Oprava nepojízdného motocyklu v Norsku
Po 3 000 km a plavbě několika trajekty se nám po příjezdu na souostroví Lofoten objevil na zadním ráfku olej. Možná se objevil už dřív, ale Jirkou byl objeven v 11 v noci při hledání tábořiště. Ještě že je v červenci na severu pořád světlo :-)
První reakce – průser. Ale řešte to v noci, že. Pro jistotu napsal Jirka SMS Pavlovi z Cyrilmota, třeba ráno zavolá. Zavolal hned v noci obratem a potvrdil domněnku – to bude ložisko a gufero v kardanu. Pokud bude dobře a nebude zničená celá hruška.
Ráno bývá moudřejší večera, a tak jsme se vyspali (někteří) a ráno se zvažovaly možnosti.
1. Dojet do servisu BMW a nechat to opravit. No při norských cenách práce to může být 20-30 000 Kč, navíc – jediný servis v okruhu 1000 km je v Bodo, 170 km odtud s a drahým trajektem. Jirka nevěří,že by tam dojel. Možnost je škrtnuta.
2.Ať pro nás někdo přijede a odveze nás. Nejméně elegantní možnost, ale drahá, navíc to je na dlouho, nejsme v Rakousku. Nutná snad v případě zničené hrušky.
3.Opravíme to sami. Tahle možnost má dvě alternativy : buď nám díly pošlou z Česka nebo je koupíme tady. Pro oba případy potřebujeme norskou adresu a místo,kde motorku rozděláme.
Dělíme se na dvě skupiny : Já (Jana) s Reném jedeme shánět ochotný servis s adresou, Jirka a hlavně Jarda Š.zjišťují podmínky dopravy dílů z ČR. Jarda K. s konstatováním,že tomu nerozumí,odjel hned ráno,ještě jsme si nestačili vyčistit zuby.
Doprava dílů z ČR je lehce komplikovaná tím, že Norsko není členem EU. DHL nám to (možná)dopraví za dva dny a za 11 500 Kč. PPL prý do 2 500 Kč a pěti dnů, ale oni sem standardně nejezdí, takže věřte tomu do...
Úspěšní jsme byli ve Svolvaeru. První servisman nám poskytl pomoc,motorku si tu nechte, nářadí si půjčte, adresu samozřejmě poskytnu. Hovoří se anglicky, řeknu,co je třeba, když nerozumím,borec mi to přeloží ve svém Google překladači v mobilu do češtiny. Taky Nor volá do BMW a tak zjišťujeme, že díly nejsou až tak drahé, jen o málo dražší než u nás.
Vesele přijíždíme do našeho tábora. Jirka odjíždí s odlehčeným BMWdo servisu a počítá každý km. Kdy už tam sakra budu, motorka rachotí čím dál víc... Samozřejmě ho doprovází celý BMW tým.
Dostáváme k dispozici samostatnou garáž s pneumatikami a hoši se pouštějí do práce. Hlavní postavou akce je René a přátelé na telefonu – Pavel a hlavně Pavouk z Cyrilmota. Jarda zase ovládá potřebné stroje, takže jde vše jako po másle. Hurá – hruška je v pořádku. Nor objednává díly podle VINu– 2 ložiska a gufero v BMW. Budou putovat až z centrálního skladu v Anglii a doputují prý v úterý.
Před odjezdem mi ještě něco Nor chce. Nerozumím, tak se ptám, zda chce „many“, tedy jako zálohu. Na to mávne rukou a píše mi, kam máme jít na pěší výlet, když tu budeme bez té motorky.
Je čtvrtek večer a před námi minimálně 4 volné dny, které si všichni užíváme (viz fotoreportáž ve fotoalbu).
V úterý po deváté jede Jirka s Reném do servisu. Pošta přišla v devět a díly ne.Pohoda mizí, tedy u nás s Jirkou. Ve dvě odpoledne došla česky SMS : „Vaše díly došly.“ Všechny motorky se řítí do Svolvaeru. Ve čtyři je Bavoš pojízdný. Po dohodě zůstáváme ještě jednu noc na našem krásném fleku.
Celá akce vyšla na 5 800 Kč. Díly, poštovné z Bodo a malá provize pro servis, kde stál Bavoš 6 dní, kde jsme měli k dispozici nářadí,stroje,oleje...
No a ještě proč jsme nevyužili asistenční služby pojišťovny, kde máme povinné ručení. Protože by pokryly naprostý zlomek nákladů v případě, že bychom nechali Bavoše odtáhnout do servisu. Zajistí opravu, servis – ale za tvoje, motorkáři, za tvoje penízky. Na Slovensku a jiném blízkém okolí by se tyhle služby možná využily, ale v Norsku určitě ne.
To je náš příběh s dobrým koncem, možná inspirace,stát se něco podobnému může komukoliv a kdekoliv. Nejen s motocyklem,ale i s autem. Jana
Náhledy fotografií ze složky 05.Oprava motocyklu v Norsku